YAPI DENETİM KANUNDA VE YÖNETMELİĞİNDE YAPILACAK İYİLEŞTİRMELER İÇİN RADİKAL ÖNERİLER. YAPI DENETİM KANUNDA VE YÖNETMELİĞİNDE YAPILACAK İYİLEŞTİRMELER İÇİN RADİKAL ÖNERİLER. 1) Yapı Denetim Kuruluşlarının : a. Kurumsallaşarak gelişmelerini sağlayacak düzenlemeler yapılmalıdır. Firma kapatmak çözüm olarak düzenlenmemelidir. Kapatarak cezalandırmak yerine güçlendirerek kurumsallaşmalarının önü açılmalıdır. b. Doğrudan kapatma yerine sistemin daha doğru işleyişini sağlayacak uyarı ve para cezalarını da kapsayan kademeli yaptırımlar uygulanmalıdır. c. Başarılı çalışmaları olan kamu oyu takdirini kazanmış özverili çalışmaları olan Yapı Denetim kuruluşları ödüllendirilmesi içinde yasal düzenlemeler yapılmalıdır(bu güne kadar hiç yapıldığını duymadık) d. Yapı denetim kuruluşları bağımsızlık ve tarafsızlık statüsüne kavuşturulması için gere kli düzenlemeler yapılmalıdır. e. Yapı Denetim kuruluşlarının Yapı sahipleri veya müteahhitlerle iş alma bağı koparılarak işlerin e-görevlendirme yolu ile dağıtılması sağlanmalıdır. 2) Yapı üretim sürecinin esas unsurlarından olan Müteahhitlik kurumu yasal altyapıya kavuşturularak bu alan isteyen herkesin faaliyet gösterebileceği alan olmaktan çıkarılmalıdır. 3) Yapı Denetim Kuruluşları inşaatlarda oluşabilecek her türlü hasar ve kusurdan sorumlu oldukları için; Yapı Denetim ve Laboratuvar Kuruluşları için Mali Sorumluluk Sigortası getirilmelidir. 4) Denetçi ve kontrol elemanı mimar mühendisler ve yardımcı kontrol elemanları ile Şantiye Şefi mimar mühendisler için; Mesleki Sorumluluk Sigortası sisteme dahil edilmelidir. .5) Asgari hizmet bedeli; iki yıllık bir süre için, yapı maliyetinin % 2 ila %4 arasında yeniden düzenlenmelidir. 6) Her meslek disiplininde alanlara göre ayrım yapılarak denetçilerin ve proje müelliflerinin gerekli meslek içi eğitimlerden geçtikten sonra belge alabilmeleri sağlanmalıdır. 7) Kamu yapıları da dahil olmak üzere tüm yapım işleri (enerji, su, ulaştırma v.b) yapı denetim sistemine dahil olmalı bu alanda yetkinliği belgelenmiş denetçileri istihdam eden YDK lar tarafından denetlenmeleri sağlanmalıdır 8) Yapı Denetim Kuruluşlarının faaliyetlerini denetlemek ve haksız rekabeti önlemek, etkin ve adaletli olarak yapılabilmesinin sağlanması ve Bakanlığın bu konudaki yükünün hafifletilmesi amacıyla Yapı Denetim Kuruluşları Birliği kamu kurumu niteliğinde bir kuruluş haline getirilmelidir. 9) Sistemin doğru işleyişini sağlayacak uyarı ve para cezalarına ait yaptırımların Müteahhit ve şantiye şefleri içinde uyglanması için gerekli düzenlemeler yapılmalıdır. 9) 240.000 m2 ( 3-B ) sınıfı bir denetlenecek iş hacmi bulunan bir yapı denetim şirketinde ; Asgari oran %1,5 tan 2 yıllık denetim bedeli tutarı toplamı: 2.016.000 TL olup 2 Yıllık Gider olarak : 1-Bakanlık ve ilgili idare payı : 120.000 TL 2-2 Yıllık asgari 25 personel net maaş ücreti :1.000.000 TL 3-Stopoj ve ssk primleri : 250.000 TL 3- Ofis Kira bedeli : 36.000 TL 4- 4 adet Araç yakıt ve kira bedeli : 160.000 TL 5- Kirtasiye ve ofis gideri : 50.000 TL 6- Personel yemek gideri : 100.000 TL 6- Gelir vergisi : 80.000 TL 7- Laboratuar masrafı : 125.000 TL 8- Önceden bilinmiyen masraflar (kredi faizi vs) : 54.000 TL TOPLAM :1.975.000 TL 3 eşit hisseli bir şirkette kişi başı düşen aylık ücret : (2016-1975)/3x2x12 =570 TL İşlerin bazıları 3-A ve düşüğü sınıfsa o yıl zararda olacağı kesindir. Böylesine bir yapı denetim düzeni ve sirketinin bağımsızlığı ,tarafsızlığı, ve kurumsallığı ayakta kalması pek mümkün gözükmüyor.Bu bakımdan ; -Yapı Denetim kuruluşlarının Yapı sahipleri veya müteahhitlerle iş alma bağı koparılarak işlerin e-görevlendirme yolu ile dağıtılması sağlanmalıdır. - Asgari hizmet bedeli; iki yıllık bir süre için, yapı maliyetinin % 2 ila %4 arasında yeniden düzenlenmelidir. Yönetmeliğin “Teknik personelin denetim yetkisi” başlıklı 15.Maddesi revize edilmelidir. Çevre ve Şehircilik Müdürlüğünden bile fazla teknik personel çalıştırmak (reelde bulundurmak ) durumunda bırakılan yapı denetim şirketlerinin batmaktan kurtulması için abartısız ve gercekci olarak yeni düzenleme yapılarak; Yapı denetim kuruluşları bünyesinde bulundurulması zorunlu olan denetci mühendislerin ve kontrol mühendislerinin şantiyede denetim amaçlı bulunması gereken süreler dikkate alınarak, sorumluluk alanları yeniden değerlendirilmelidir. Buna göre; 1- Uygulama denetcisi İnşaat Mühendisi ……..180.000 m2 2-Kontrol inşaat mühendisi-mimar 90.000 m2 3- Denetçi Elektrik Mühendisi ……. 360.000 m2 4-Kontrol Elektrik Mühendisi …… 180.000 m2 5- Denetçi Makina Mühendisi …….. 360.000 m2 6- Kontrol Makina Mühendisi …… 180.000 m2 olmalıdır. Umarım sistemin içinden birinin bu katıksız ,saf ve Devlet –Millet yararına denetimde Bağımsızlık ve tarafsızlık adına önerileri dikkate alınır. Kaynak: insaathaberleri.net - 05.11.2012
|